Effektiv återkoppling, snabbare process med en ny hemsida

Med en effektiv återkopplingen från dig som kund så blir processen både enklare och snabbare med att ta fram en ny hemsida. När du beställer en hemsida så är priset alltid baserat på hur många timmar, som det som mest ska ta att färdigställa din hemsida. Med en effektiv återkoppling så kommer webbyrån att färdigställa din hemsida snabbare och mer effektivt så att du som kund får din hemsida efter dina önskemål och behov.

Så för att denna process ska gå så smidigt som möjligt och att webbutvecklaren kan använda tiden så effektivt som möjligt till att färdigställa din hemsida, så är det viktigt att kommunikationen mellan dig och webbyrån fungerar så att det inte blir några missförstånd. Det mest optimala är att allt material är inkommit till webbyrån innan man börjar bygga. Det enklaste sättet för att webbyrån ska få tillgång till ert material är att ni samlar ihop allt material på ett strukturerat sätt till exempel i en och samma mapp på datorn.

Det enklaste och mest effektivaste är att det material du ger webbyrån är strukturerat på ett tydligt och visuellt sätt. Det vill säga att det syns vilket som är rubrik och vilket som är brödtext, att instruktioner och förklaringar är åtskilda och tydligt markerade från brödtext och rubrik samt att bilderna är namngivna efter den rubrik där ska ligga. Heter rubriken renovera badrum så heter också bilden renovera badrum. Detta kan låta väldigt basic men alla bilder talar inte för sig själva om vilken text de hör till.

För att du ska kunna förstå varför kommunikation och återkoppling mellan dig och webbyrån är så viktig, följer några exempel som visar på när processen blir svårare och mer långdragen:

  1. När en webbutvecklare arbetar med din hemsida jobbar webbutvecklaren med din sida effektivt och intensivt och inte lite då och då och därför är det viktigt att allt material finns tillgängligt för webbutvecklaren. Om kunden återkopplar i mängder av mejl med en ändring i varje mejl, eller att texter, rubriker och instruktioner står i en och samma text mycket svårt och tidskrävande för webbyrån, att urskilja vad som är vad. Detta är inget som är hållbart och det tar bara längre tid för webbyrån och för kunden att färdigställa hemsidan.
  2. Bilder som skickas till webbyrån och inte är namngivna är också en sak som kan försvåra processen. Om du som kund vill byta en eller flera bilder bör du namnge vilken bild som ska bytas, annars är det omöjligt för webbutvecklaren att veta vilken bild som ska bytas och vilken bild den ska ersättas med.
  3. När du som kund vill ha en liten ändring såsom en punkt, kommatecken eller grammatisk ändring och skickar enbart den lilla del som ska ändras i ett mejl. Då är mycket svårt för webbutvecklaren att hitta i texten. Detta försvårar processen för webbutvecklaren att veta var den ändringen ska in och tar bara en massa tid i anspråk. Om det till exempel saknas en punkt skriv då hela stycket så som det ska vara, så lägger webbutvecklaren in det som en helhet istället.
  4. Kunden säger att hen inte gillar hemsidan men beskriver inte vad det är som hen inte gillar. Är det typsnitt, bilder, färger eller något annat. Detta blir mycket svårt för webbyrån att veta vad det är som kunden inte gillar. En webbyrå kan inte heller prova sig fram och byta och ändra ett flertal gånger, vilket är mycket tidskrävande och tiden ska ju användas till att du får en riktigt snygg hemsida.
  5. En annan sak som försvårar processen är kunder som inte återkopplar. Om en webbyrå ska kunna färdigställa en hemsida är samarbetet med dig som kund ytterst viktigt, så att du kan få en hemsida efter dina önskemål och behov. Efter avslutat arbete kan du som kund givetvis själv gå in och ändra så som du vill ha det på din hemsida, när den är upplagd på din domän.

För att du ska få en riktigt snygg hemsida:

  • Du bör beskriva din affärsidé för webbyrån innan projektet påbörjas. Vilka tjänster du har och vad du har för målsättning med din verksamhet.
  • Om du har en gammal hemsida stämmer allt som står där, vad har tillkommit, vad ska tas bort. Är texten ostrukturerad på din gamla sida behöver du strukturera och tydliggöra texten, så din nya hemsida blir lätt att navigera på.
  • Att ha texter, bilder till hands som beskriver din verksamhet. Webbyrån kan vara behjälpliga med generella texter för vanligt förekommande verksamheter såsom exempelvis hantverkare och bilhandlare, men vid specifika verksamheter är det svårt för en webbyrå att skriva en generell text som passar din verksamhet.
  • För att få en hemsida efter dina önskemål och behov utan att det blir en alltför långdragen process var noga med återkopplingen.

Vi ser fram emot ett gott samarbete för att du ska få en riktigt snygg och lättnavigerad sida.

Med hjälp av skärmdumpar vet vi precis var vi skall placera bilder, texter mm. på er nya hemsida.

Ta en skärmdump med PC:

Alt. 1 För att ta en bild av hela skärmen trycker ni på tangenten Prt Scr,

(Print Screen) som sitter uppe till höger på tangentbordet.

Alt. 2 Det går även att ta en bild av det aktiva fönstret med Alt + Prt Scr.

Alt. 3 För att ta en bild av ett område på skärmen trycker ni på Windows-tangenten + Skift + S. Skärmen dimmas och pekaren blir ett kors. Dra upp en rektangel över det område som ni vill ta en bild av.

I samtliga alternativ hamnar bilden automatiskt i urklipp och måste klistras in med CTRL + V i ett program, till exempel Paint eller Word för att kunna sparas som en fil.

Sedan öppnar ni bilden i Paint och markerar ut tex vilken bild som skall bytas ut på hemsidan.

Ni kan också använda Word och där arbeta med att infoga en textruta.

Ladda ner lightshot ett väldigt enkelt och smidigt program att ta skärmdumpar med, Du kan också skriva i skärmdumpen och markera vad som tex skall ändras. Ladda ner här

Tryck på knappen printscreen på tangetbordet eller lightshot ikonen nere i aktivitetsfältet

Du kan markera i texten som du vill att vi skall ändra eller tex om du vill vi skall ändra en färg på en knapp. Sedan kan du ladda upp skärmdumpen och skicka oss länken.

Ta en skärmdump med MAC av en del av skärmen:

1. Tryck och håll ned följande tangenter samtidigt – Skift, Kommando och 4.

2. Dra hårkorset för att välja ett område av skärmen som ni vill avbilda. Ni kan flytta markeringen genom att trycka och hålla ned mellanslagstangenten samtidigt som ni drar. Tryck på Esc-tangenten (Escape) för att avbryta skärmavbildningen.

Ta en skärmdump med MAC av hela skärmen:

1. Tryck och håll ned följande tangenter samtidigt – Skift, Kommando och 3.

2. Om ni ser en miniatyr i hörnet på er skärm klickar ni på den för att redigera skärmbilden. Eller så väntar ni på att skärmbilden visas på skrivbordet.

Markera i skärmdumpen

Det är viktigt att ni markerar ut bilderna och texterna i skärmdumpen, så vi vet vart vi skall lägga in nya texter och bilder.

1) Ta en skärmdump och markera skärmdumpen med ett nummer exempelvis 34537.

2) Öppna Word och skriv den text som ska ändras och markera sedan texten med samma nummer som skärmdumpen 34537.

OBS! Även om det bara är ett ord eller en mening som ska ändras skriv hela textstycket, vi lägger endast in hela textstycken, för annars blir det lätt missuppfattningar.

Detta gör att vi vet precis vart texten skall ligga och att det inte blir missförstånd mellan oss. Använd programmet: Paint Klicka här

Vi ser fram emot ett gott samarbete för att du ska få en riktigt snygg och lättnavigerad sida.

Hur använder jag Projecthuddle:

Gå in på länken som du fick av oss i ditt mejl.

Nu är du ute på sidan och kan lägga in prickar vart du vill på sidan genom att klicka här:

Sedan klicka vart du vill på sidan och sätt ut en prick och skriv en text i Leave a comment

1. Exempel: Är det en text som skall ändras skriv in hela textstycket  i Leave a comment (det vill säga den nya texten).

Då är det bara för oss att ersätta den gamla texten med den nya genom copy paste.
Skriv inga kommentarer i texten för det kan vara svårt att avskilja kommentarerna från själva texten som skall läggas in på hemsidan.

Om du vill skriva en kommentar till texten är det bättre du sätter ut en till prick bredvid pricken med texten och skriver kommentaren där i istället.

När vi är inloggade och ser allt du skrivit i alla prickar, kan vi kommentera det du skrivit om det är något vi inte förstår som du skriver och skickar den tillbaka till dig, på så sätt blir det tydligt för oss båda.

2. Exempel: Om vi skall byta bilder och du skickar oss fler bilder eller lägger upp på vår server måste du namnge bilden och skriv namnet på bilden i Leave a comment

Tänk också på att bilden kanske inte passar in i alla rutor tex om du skickar en bild på höjden och du vill ha bilden på ett ställe som är på längden

Bildformat

Det är viktigt när ni skickar bilder till oss att bilden är av rätt format där ni vill att bilden skall ligga.
Om man byter ut en helskärms bild mot en bild på höjden, så kommer det inte att se bra ut på hemsidan.
Därför är det viktigt om ni vill byta ut bilderna till egna personliga bilder att ni skickar bilderna i samma format.

Eller så kan du ladda upp den nya bilden direkt i Leave a comment genom att klicka här.

3. Exempel: Är det en längre text du vill byta ut eller byta ut hela texten på sidan så är det bättre du laddar upp Word dokument på vår server och döper dokumentet till samma som undersidan

Se till att sätta ut rubriker i större text än den vanliga texten ”brödtexten”, så skillnad mellan rubrik och brödtext blir tydlig.