Betydelsen av färger i webbdesign till din hemsida
Välj rätt färg till din hemsida
Att förmedla rätt känsla genom att välja färger som passar in på webbplatsen är en av grunderna i webbdesign. Med rätt färgval på din webbplats kan du öka trafiken till hemsida och till och med påverka målgruppens sinnesstämning. När man ska bestämma sig för vilken personlighet webbplatsen ska utstråla bör man noga fundera över färgpsykologins påverkan inom marknadsföring vilket kan få avgörande betydelse för hur köpare uppfattar en webbplats och ett varumärke.
En webbdesigner som väljer färg till din hemsida utgår ifrån
Er logotyp/varumärke: De färger ni har i ert logotyp/varumärke är oftast utgångspunkten för val av färger till din hemsida. Om du har ett etablerat företag, så kan man börja med den eller de färger som finns i varumärket.
Vilken känsla ska färgen förmedla: Känslan som man eftersträvar ska vara utifrån den typ av verksamhet du har. Kort o gott färgen ska stämma överens med det man vill förmedla till exempel blått för sjukvård, grönt för naturnära och ekologiskt.
Användarvänligheten: Det är viktigt att hemsidan är läsbar och användarvänlig färgerna man väljer bör harmoniera med varandra och texten ska stå i kontrast till bakgrunden.
Vilken är målgruppen för hemsidan: Vilken målgrupp är hemsidan riktad till är det i huvudsak medelålders kvinnor eller kanske män med ett specialintresse. Utifrån målgruppen är känslan färgen ska förmedla av stor vikt.
Färgharmoni: En webbdesigner kan arbeta med så kallade komplementärfärger (motsatsfärger) alltså använda sig av två färger i färgcirkeln som ligger långt ifrån varandra i färgcirkeln och maximalt förstärker varandra. Eller så kan webbdesignern arbeta med harmoniska färger vilket är olika nyanser av samma färg som ligger nära varandra i färgcirkeln.
Vad använder konkurrenterna för färger: Varför har dina konkurrenter valt just den färg de har. Skulle hemsidan tjäna på att sticka ut med en annan färg eller ska man välja samma färgskala är något man behöver ta ställning till.
Färgtrender: Vilka färger är moderna och trendiga just nu? Så du kan få en hemsida med en modern webbdesign.
Webbdesign att leka med färg
När man tonar fram rätt känsla för att få till en riktigt snygg webbdesign är ju givetvis färgerna av största betydelse. Nedan kan ni se vilka delar på en hemsida man kan jobba med för att locka fram en snygg webbdesign med den rätta färgframtoningen.
- Sidhuvudet och sidfoten
- Bilder
- Logotyp
- Rubriker
- Bakgrund
- Knappar
- Lådskuggor
- Kanter
- Bakgrundsöverlägg
Färgernas betydelse
Röd
Röd är en färg som ofta väcker starka reaktioner hos oss det är en färg som används i hög grad för att vi snabbt ska uppmärksamma något exempelvis rea och stoppskyltar. Färgen förknippas ofta med energi, lust och passion men även styrka, kraft och beslutsamhet. Den röda färgen kan göra att vårt hjärta slår snabbare, enligt forskning påskyndar den andningen, och ökar blodtrycket. Används därför för att stimulera till snabba och impulsiva köp eller för att visa något varnande på hemsidan som exempel ett specialerbjudande som snart går ut eller någon annan typ av varning.
Gul
Gult är en färg som ofta associeras med optimism, energi, lekfullhet och glädje, kan ha en uppiggande effekt då vi påminns om solens färg. Gult kan också associeras till kunskap, lärande och kreativitet.
Den gula färgen kan påverka oss i att göra saker snabbare och kan därför användas i syftet att visa på att här går det undan.
Gult är annars en färg som man sällan använder till en hemsida då den kan uppfattas som lite otydlig och svårläst. Däremot så kan man använda den som en komplementär färg.
Orange
Är en varm och glödande färg som ofta drar till sig blickar den uppfattas ofta som varm och lekfull och den väcker besökarens uppmärksamhet. Det är en färg som ofta förknippas med glädje, självförtroende, spontanitet och framgång. Färgen orange uppmanar till social kommunikation och används därför gärna på knappar exempelvis på call to action-knappar och olika detaljer där man vill fånga besökarens uppmärksamhet.
Blå
Den blå färgen förknippas med havet och himlen och får oss att associera till djup, stabilitet och förnuft. Blått symboliserar trygghet, visdom, förtroende, tro och sanning och att vi människor oftast känner oss lugna av blått. Färgen blå står ofta för en tydlig, direkt och ren kommunikation och får oss att känna lugn och förtroende. Ljusare och blekare nyanser av blått kan också förbättra koncentrationsförmågan. Färgen blå är en färg som är vanlig i olika logotyper och på hemsidor just för att förmedla dessa känslor.
Lila
Lila är färgen som vi ofta kopplar ihop med framgång, extravagans, lyx, mystik, sällsynthet och kreativitet, men även för intelligens och kunskap. Därför används den ofta för att skapa en lyxig känsla eller för en känsla av nyskapande men också för att signalera och förmedla premiumtjänster till exempel inom skönhetsbranschen. Den lila färgen är ju en blandning av rött och blått den röda färgen som inspirerar och främjar kreativitet och men den blå färgen får oss att känna ett lugn. Därför är lila ett utmärkt val när man både vill skapa en känsla av kreativitet, nedvarvning och fokus.
Grön
Grönt är en harmonisk färg som symboliserar natur och hälsa, den associeras ofta med harmoni, friskhet och trygghet och är ofta lugnande. Den står också för liv tillväxt, förnyelse och återfödelse. Den gröna färgen på en hemsida kan därför användas för att få dina besökare till att associera till en välmående miljö och natur, men passar också utmärkt för att marknadsföra ekologiska, miljövänliga och hälsosamma produkter. Det är också en av de färger som vi människor ser bäst och är dessutom skonsam mot trötta ögon. Ger tillbaka balans och energi och minskar stress.
Brun
Brun är en lugn, seriös och jordnära färg som symboliserar struktur, trygghet och stabilitet. Den associeras med det jordnära och organiska men även med styrka och trovärdighet. Därför är brunt är ofta en färg som kan finnas med som inslag på hemsidor för advokatfirmor. Används även på hemsidor med en jordnära, ekologisk och naturlig framtoning. Har också en traditionell koppling till det maskulina genom jord och läder.
Svart
Svart är en färg som vi ofta associerar med styrka, formalitet och makt men även med elegans, lyx och exklusivitet. Svart kan ju även förknippas med allvarliga budskap samt med död, ondska och mystik. Så det är viktigt att fundera över anledningen till att du vill använda svart till exempel om du säljer dyra produkter eller har en hemsida som säljer lyxbilar då kan svart vara ett bra val för att förmedla rätt känsla av lyx och exklusivitet.
Vit
Vit är färgen som associeras med renlighet, godhet, sanning och fred. Vit färg på en hemsida förmedlar en känsla av renhet och enkelhet, positivitet och neutralitet. Att använda vit som bakgrundsfärg på en hemsida är mycket vanligt där den bland annat kan spegla ärlighet och ge en känsla av professionalism. Vit som bakgrundsfärg gör också att de andra färgerna som används på sidan i till exempel sidhuvud, sidfot, bilder och knappar mer lyfts fram och sidan blir mer lättläst.