Vad är On-Page SEO
Här är en omfattande guide från Interwebsite
En omfattande guide från Interwebsite för allt du behöver veta om On-Page SEO. Vad är det och varför är det en så viktig del av sökmotoroptimering (SEO).
On-Page SEO: Tekniker och Betydelse
On-Page SEO är viktigt för att driva organisk trafik till en webbplats och organisk trafik från sökmotorer är utan tvekan den viktigaste källan som en webbplats kan få trafik ifrån.
Allmän Definition
Sökmotoroptimering (SEO) används för att förbättra hur webbsidor rankar på sökmotorernas resultatsidor (SERP). En effektiv SEO-strategi omfattar både strategier på och utanför webbplatsen. Strategier utanför webbplatsen, eller off-page SEO, fokuserar på att bygga upp en portfölj med länkar, medan strategier på webbplatsen, så kallad on-page SEO, fokuserar på att optimera mer tekniska SEO-inslag, som metataggar och sökord.
Varför är On-Page SEO Viktigt?
Det finns för närvarande över en miljard webbplatser på nätet, vilket innebär att sökmotorernas algoritmer måste sortera bland enorma mängder data för att ordna webbinnehållet och förse användarna med det innehåll som passar dem bäst.
Betydelsen av Kvalitetsinnehåll
Med högkvalitativ on-page-optimering hjälper ni sökmotorerna att knyta ert innehåll till den sökfråga eller det sökord som ni försöker rankas för. Google uppdaterar regelbundet sin algoritm och förbättrar därmed sin förmåga att inte bara förstå avsikten bakom användarnas sökningar, utan även webbplatserna och de upplevelser de tillhandahåller dem som klickar.
On-Page och Off-Page SEO
Både on-page SEO och off-page SEO fungerar tillsammans för att bygga upp en webbplats anseende och rankning på SERP. När ni jämför dessa tillvägagångssätt kan ni se hur de två strategierna kompletterar varandra på ett snyggt sätt för att bygga upp en solid webbsida som användarna lätt hittar till.
Vad är On-Page SEO?
On-page SEO, även benämnd on-site SEO, är en metod för att optimera innehållet på en sida (både det skrivna ordet och HTML-källkoden) för att göra den så enkel som möjligt att hitta. Ni behöver förenkla för Google, Bing och andra sökmotorer att förstå det material ni har på sidan, så att de ska kunna matcha det med relevanta sökfrågor.
Viktiga Faktorer för On-Page SEO
I den här guiden tar vi upp varför kvalitetsinnehåll på sidan är viktigt både för er målgrupp och för sökmotorerna. Vi går också igenom några viktiga faktorer för on-page SEO som kan hjälpa till att förbättra er rankning:
Förstå Googles Kriterier
Innan ni kan börja förbättra er On-page SEO måste ni förstå hur Google-sökningar fungerar, särskilt algoritmen. Den gigantiska sökmotorn fokuserar på många delar för att avgöra vilket innehåll som lämpar sig bäst för den användare som gör en sökning.
Använd Ert Viktigaste Sökord i Första Stycket
Genom att använda ert viktigaste sökord i första stycket kan ni klargöra ert syfte och ämne redan från början. Kom ihåg att sökmotorns algoritm letar efter sökord och termer för att få kännedom om ert innehåll och vilken typ av information det rymmer.
Linda in Rubriker och Underrubriker i H1- och H2-Taggar
H1- och H2-taggar hjälper sökmotorspindlarna att uppmärksamma sidans titel och den struktur som ni har skapat i ert innehåll. Därmed blir översikten av innehållet tydlig för algoritmen så att den förstår hur ni har ordnat er text.
Prioritera Möjligheter till Utgående och Interna Länkar
Med hjälp av länkar kan ni visa Google vilket samband ert material har med er sida och den större delen av det digitala ekosystemet. Länkar till externa källor kallas utgående länkar. Innehållsskapare använder sig ofta av sådana länkar för att ge ytterligare information om ett ämne eller för att tillhandahålla en auktoritativ källa för något de just sagt.
Optimera Webbadresser
Även uppbyggnaden av sidans URL ger värdefulla fördelar vad gäller SEO. När ni skapar en webbadress som innefattar viktiga sökord blir det ännu tydligare vilket ämne som sidan täcker.
Optimera Titeltaggen
Titeltaggen syns i resultatlistan för sökningen nedanför webbadressen men ovanför metabeskrivningen. Titeltaggen ger användare som tittar på resultatsidan information om sidans innehåll.
Lägg till och Förbättra Metabeskrivningar
Metabeskrivningen eller metataggen är den korta beskrivning som finns under sidans webbadress och titel i SERP när er webbplats kommer upp bland sökresultaten. Beskrivningen ger ytterligare information om vilket innehåll ni har på sidan.
Revidera och Skriv SEO-Innehåll på Sidan
Googles algoritm är inte statisk utan ändras regelbundet för att bättre återspegla användarnas syfte med sina sökningar och för nya sökmetoder som röstsökning. Eftersom algoritmen förändras måste företag också vara beredda att med jämna mellanrum ändra sina SEO-metoder för att anpassa sig till de här behoven.
Lägg till och Optimera Bilder
Kunder tycker om bilder och reagerar genom att bli mer engagerade. Fokusera på att lägga till bilder som höjer ert innehåll, inklusive sådana bilder som ni själv kan skapa och som speglar det ni tar upp på en viss sida.
Optimera för Användarengagemang
Innehållet på er sida bör locka läsaren till att engagera sig mer. Ni vill öka den tid de befinner sig på webbsidan och samtidigt se till att färre besökare lämnar sidan så fort de kommit dit. Detta talar om för Google att kunderna uppskattar ert innehåll.
Ni Måste Inte Vara SEO-Expert för att Förbättra Er On-Page SEO
När det handlar om att bygga en stabil och effektiv webbsida som rankas högt i SERP måste ni inte vara en teknisk begåvad SEO-expert som skriver er egen HTML-kod. Genom att förstå det grundläggande konceptet för vad Googles algoritm vill ha och vad den anser är bra för användarna, kan ni fatta bättre beslut för er webbsida och förbättra er plats i sökmotorerna.
Med med användbar utrustning, till exempel vår kostnadsfria SEO-analys, och rätta mätvärden kan ni dessutom fortlöpande skapa nytt innehåll som är optimerat för både sökmotorerna och de personer som söker.