Skriv texter för SEO

Att tänka på när du ska skriva innehåll till din hemsida med SEO av hög kvalitet

I denna text skriver vi inte om den tekniska aspekten av SEO, utan vi diskuterar hur man skapar högkvalitativt, SEO-optimerat innehåll.

När det gäller varumärkesmarknadsföring och copywriting går innehåll och SEO hand i hand. Att skriva SEO-innehåll är att skapa och optimera innehåll för Google och andra sökmotorer för att få det högt rankat. Det är viktigt att förstå hur man skriver SEO-innehåll för att du ska få ditt varumärke att lyckas på lång sikt.

Det går ju alldeles utmärkt att skapa innehåll som inte är skrivet för SEO, särskilt om det bidrar till att tillgodose målet du har med din hemsida, målet behöver ju inte alltid vara att få hemsidan högt rankad på Google.

SEO-innehåll på en hemsida kan finnas både i artiklar i blogginlägg men också på en landningssida eller en produktsida.

Om du vet hur man skriver SEO-innehåll kommer besökare på din hemsida att hitta ditt innehåll mycket lättare och när de väl gör det kommer de att stanna kvar eftersom ditt innehåll är så bra. Utan SEO skulle ditt innehåll inte kunna rankas högt. Utan bra innehåll skulle det förmodligen inte kunna stanna där.

Skriv för den publik du har

Vem skriver du för om inte för din målgrupp? Tänk på vad som intresserar dem och vilka frågor de kan ha. Kolla in dina konkurrenters innehåll och se hur de tar itu med de områden som saknas. Det är också viktigt att se till att du skriver med den stil och ton som de föredrar. Vilka ord du använder i dina artiklar kommer att låta olika beroende på vem du skriver för. Tänk också på att kortare meningar är i allmänhet lättare att läsa och förstå. Långa meningar är definitivt nödvändiga ibland att använda sig av.

Wikipedia kan hjälpa dig med innehåll

När du söker efter ett ämne i Wikipedia finns det en innehållsförteckning. Detta kan eventuellt ge dig en uppfattning om de olika vägar som ditt innehåll kan ta och vilka underämnen du kan förgrena dig till. Strukturen i Wikipedia kan vara till hjälp för att förstå vad dina användare vill läsa om, så att du kan specialisera dig, men att kopiera själva strukturen är så klart inte så klokt.

Använd dig av listan som dyker upp när du söker på Google

Du kan inte skapa SEO-innehåll för ditt företag utan att använda nyckelord. Det är här som sökordsforskningen kommer in, och det är grunden för SEO-skrivande. När du söker efter ett ämne på exempelvis Google samlas data in om vad folk är intresserade av och visar dig resultaten i en lista. Dessa ord är SEO-optimerade, så du kan använda dem som titel på det du skriver om. Du kan även använda dem i texten.

Gör en nyckelordsanalys

Det är din målgrupp, inte du själv, som ska avgöra vilka ord du ska ta upp i ditt SEO-innehåll. De ord som du vill att din webbsida ska synas för i sökmotorer är de ord du tar fram i en nyckelordsanalys. Så för att kunna generera mycket trafik till din sida behöver du göra en nyckelordsanalys. Det handlar alltså att lista ut vilka sökord som är relevanta i sammanhanget för att få mycket trafik på webbplatsen.

I en sökordsanalys strävar du efter att få svar på, vilka nyckelord som används för att hitta din webbplats, vilka sökord som ska prioriteras alltså de sökord som mest motsvarar det som min webbplats erbjuder. Vilka av nyckelorden som ger mest relevant trafik för din typ av hemsida.

Att skapa SEO-optimerat innehåll som tilltalar både sökmotorer och läsare är en utmaning. De första gångerna du använder ett nyckelord är viktiga, eftersom de talar om för Google vad ditt innehåll handlar om. Efter det har användningen av nyckelordet liten inverkan, även om det kan hjälpa lite grann. Du kan också använda ett nyckelord så mycket att det har en negativ inverkan på din placering.

Skriv text till SEO Interwebsite Webbyrå

Ta hänsyn till sökordens sökintention

Under den här fasen måste du komma ihåg en kritisk faktor: sökintentionen. Förutom att veta vilka ord du ska använda för att skriva SEO-innehåll måste du också ta reda på varför din målgrupp söker efter dem.

En person som söker efter exempelvis ”Paleo diet” kanske söker information om hur Paleo fungerar. Den som söker efter ”Paleo-kokböcker” vill däremot köpa något. Att ändra perspektivet i förhållande till ett ämne utifrån användarens avsikt kan ha stor betydelse.

Bra metabeskrivning Interwebsite Webbyrå

Titeln och metabeskrivningen bör vara väl genomtänkta

Innan du skriver bör du komma på en utmärkt artikeltitel. Innehållet kommer att styras av titeln, och du kommer ständigt att hänvisa till den för att se till att du håller dig till ämnet och uppfyller ditt mål. Titeln ska ge ett positivt intryck och samtidigt utnyttja SEO genom att endast använda en handfull ord.

Metabeskrivningen bör dessutom vara intressant och utveckla innehållets ämne. Det är viktigt att hålla metabeskrivningarna på mellan 150 och 160 tecken. Med hjälp av ett plugin som Yoast eller Rank Math på WordPress kan du få ett teckenantal och ett betyg för att inkludera nyckelord för dessa poster.

Lägg upp din blogg under ditt domännamn

Om du redan har en webbplats och vill lägga till en blogg till den, skapa inte en ny webbplats för den. Skapa i stället en struktur så att bloggen finns på din befintliga webbplats. Då kan du få tittare till ditt nya SEO-innehåll genom att utnyttja den trafik som du redan har till din webbplats.

Undvik onödig information i texten och ge länkar

Innehållet i varje del eller varje sak du skriver om, bör vara någorlunda kortfattat och inriktat på ett enda ämne. Det vill säga om det du skriver om inte är en heltäckande guide eller ett liknande inlägg bör det du skriver om begränsas till det smala ämnet för inlägget.

Det är inte möjligt att förklara alla aspekter av ett ämne, så ge länkar till externa och interna resurser. Att använda externa och interna länkar till annat värdefullt innehåll, särskilt på välrenommerade webbplatser, är fördelaktigt för SEO.

Utöver den grundläggande informationen kan en läsare vilja veta mer om ämnet. Du kan använda exempelvis Google för att tänka ut vilken information du ska ta med. När du gör en Google-sökning kan du också se vanliga frågor som användare har ställt. Du kan använda dessa frågor för att skapa innehåll genom att samla idéer till rubriker eller avsnitt, eller så kan du upptäcka liknande innehåll som du kan använda.

Förbättra webbplatsens användbarhet och använd rubrik-taggar

Långa textblock är avskräckande för läsarna och inte heller gynnsamma för SEO. Människor föredrar tydligt innehåll som levereras i mindre bitar, eftersom det är lättare att skumma och hitta det de vill ha. Även om de ska läsa hela artikeln är det mer tilltalande att dela upp texten visuellt och gör det mindre tröttsamt att avsluta den.

Att använda rubriktaggar med rubriker är ett effektivt sätt att dela upp texten, förvarna läsaren om vilken information som kommer härnäst och förbättra användarupplevelsen i allmänhet. Om du använder rubriktaggar i kombination med rubriker är det lättare för sökmotorerna att genomsöka innehållet och avgöra dess innebörd, vilket förbättrar indexeringen och kan förbättra ditt innehålls positionering. Du kan lägga till nyckelord i dina rubriker så länge de passar naturligt, men kläm inte in dem där de inte passar.

rubriks taggar Interwebsite Webbyrå

Lägg till bilder och andra medier i dina inlägg

Bilder, infografik, videor och annat innehåll gör ditt material mer tilltalande. Om du bifogar en bild till ditt inlägg på exempelvis Facebook kommer det att se mer attraktivt ut. Genom att inkludera bilder, utöver ditt innehåll, kan du också inkludera dina nyckelord och förbättra SEO.

Sprid dina nyckelord över hela innehållet

Att försöka inkludera nyckelord i en SEO-optimerad artikel är ett smart drag. Men om du inkluderar dem i för stor utsträckning kommer du att stänga av läsarna (och Google). Om du dessutom använder dem för lite kommer du inte att uppnå största möjliga SEO-effekt. Dina nyckelord bör finnas i webbadressen, titeln, introt (de första 150 orden i artikeln) och en H2-rubrik.

Du kan använda ett verktyg för att avgöra hur många nyckelord du ska inkludera och när du ska sluta. WordPress, Yoast-pluginet ger dig råd om hur många gånger ett nyckelord ska inkluderas eller tas bort. Surfer är ett bra exempel på programvara som talar om för dig hur många nyckelord du ska inkludera och hur många förekomster av varje nyckelord du ska inkludera.

Exempel på programvaror som kan vara till hjälp i SEO