Vad är Sökmotoroptimering 2024
Search Engine Optimization också förkortat till SEO är ett samlingsnamn för alla faktorer som berör en bra rankning på Google för din hemsida. I denna guide kommer vi gå igenom dem viktigaste verktygen och begreppen för SEO Optimering. Vi kommer även förklara hur du själv kan förbättra din SEO för din hemsida.
Öka hemsidans trafik med SEO
Välkommen till vår SEO-guide! Är du redo att låsa upp den verkliga potentialen på din hemsida och ta ditt företag till nya höjder? Luta dig skönt tillbaka medans vi guidar dig igenom världen av sökmotoroptimering (SEO) med oss på Interwebsite. Det här är din chans att lära dig grunderna i SEO och förbättra din synlighet online. Upptäck kraften i teknisk optimering, sökordsanalys och skapande av högkvalitativt innehåll som verkligen väcker uppmärksamhet. Vi finns här för att hjälpa dig att optimera din hemsida och locka fler potentiella kunder till din onlineplattform. Så, kom och följ med oss på denna spännande resa för att öka din position i sökmotorerna och växa ditt företag!
SEO fördelar
Varför skall du SEO-optimera din hemsida?
Låt oss förklara varför SEO ska vara en självklar del av din marknadsföringsstrategi.
Generera Trafik till din hemsida
SEO gör att din hemsida syns högst upp i sökmotorerna när någon söker efter sökfraser. Vilket leder till mer trafik på din hemsida, vilket i sin tur leder till mer kunder för din verksamhet.
Exponera Varumärket
Kunder idag vill undersöka själva hur de skall gå tillväga med sitt köp, google är där dem flesta börjar kika. Därav vikten i att ligga på topp inom SEO för din hemsida.
80% av alla kunder börjar med att Googla
80% av alla kunders köpstrategi börjar på Google! Det är ett exceptionellt flöde för försäljning & kundkontakt.
Hög effektivitet & ROI
SEO och Google det främsta flödet för nya kunder och uppvisar högsta ROI.
Mätbarhet
Via Google Analytics så är det möjligt att mäta exakt vilka sökfraser som resulterar i köp, samtal och leads och sedan få det genererat som statistik.
Viktigt att välja rätt
Det finns många oseriösa SEO-företag idag, var noga med att välja ett seriöst företag som kan uppvisa verkliga resultat inom SEO.
Vad är SEO?
SEO är en förkortning på engelska begreppet Search Engine Optimization, vilket helt enkelt innebär att optimera en webbplats för att den ska rankas högre i sökmotorn. Google är den största sökmotorn, men det finns också andra som Bing och Yahoo. Över 200 faktorer används för att ranka högre där vissa är viktigare än andra. Men det är viktigast att tänka på när man optimerar sin webbplats, Är att ha hög kvalitet på innehållet man publicerar på sin hemsida, Så om man fokuserar på att skriva relevant och intressant innehåll för besökarna och optimerar det enligt Googles riktlinjer, så kommer man att börja se en ökning i rankningen för din hemsida. Vill du lära dig mer om SEO och vad Google säger om det? Klicka här för att besöka deras webbplats.
"Är sökmotoroptimering (SEO) värt att investera i?"
Kort svarat: Ja, det är mycket effektivt! Typiskt sett ger SEO och SEM hög avkastning på investeringen (ROI) jämfört med andra marknadsföringsaktiviteter. Med rätt analysverktyg kan antalet leads och konverteringar mätas lätt för att utvärdera effektiviteten av SEO. Effektiviteten mäts olika för olika branscher. Detta beror helt och hållet på konkurrensen inom den specifika branschen, då fler konkurrenskraftiga bolag slåss om rankningen på vissa sökord inom just det området, vilket i sin tur då ökar svårighetsgraden för att nå toppen inom dem sökorden. Trots det är det en marknadsföringskanal på uppgång i de flesta sektorer. Om du vet att kunder söker efter ditt företags tjänster, så kan hög Google-ranking, en solid strategi och en övertygande webbplats generera positiva resultat.
Vad är skillnaden mellan SEO och SEM?
Detta är en guide om SEO-optimering. Vi kommer inte att gå in på djupet om SEM (Sökmotor-marknadsföring), men exempel på SEM inkluderar Google Ads och Microsoft Bing Ads.
SEM innebär betalda annonser
SEM handlar om att göra annonser för sökord så att man dyker upp i sökresultaten på Google, antingen över eller under de vanliga sökresultaten. Oftast visas 3-4 annonser ovanför sökresultaten. Du betalar för varje klick som personer gör på annonserna.
SEO handlar om att få fler besökare till din webbplats genom att synas högre upp i sökmotorernas resultat.
Det kallas organisk trafik för att det inte kostar något när någon klickar på din länk från sökmotorn. Vi kommer att fokusera på detta i vår guide, eftersom det är där majoriteten av söktrafiken hamnar.
På Interwebsite tror vi på kraften av att använda både SEO- och SEM.
Genom att kombinera dessa två kan ett företag uppnå fantastiska och snabba resultat. Med SEM kan ditt företag nå toppen av Googles sökresultat omedelbart efter att dina annonser har aktiverats. Detta är en spännande möjlighet att utmärka sig i din online-närvaro och attrahera fler potentiella kunder till ditt företag. Begränsa inte dig själv och ditt potentiella - dra nytta av dessa kraftfulla onlineverktyg för att maximera din succé. Hos Interwebsite finns vi här för att stödja och vägleda dig genom hela processen.
Organisk trafik står för majoriteten av trafiken
Det är viktigt att notera att ungefär 60-70% av all webbtrafik går till organiska sökfraser som är förknippade med SEO, medan cirka 30-40% går till SEM-annonser. Som en digital marknadsföringsbyrå arbetar vi vanligtvis med en kombination av kanaler och kampanjer.
Viktiga SEO-termer att känna till:
Det finns flera viktiga termer för sökmotoroptimering (SEO) som du bör känna till. Att förstå dessa termer hjälper dig att utveckla din kunskap och göra det enklare att följa den här SEO-guiden.
- SEO - Sökmotoroptimering eller Search Engine Optimization syftar på processen att optimera en webbplats för att ranka högre på sökmotorer som Google.
- SEM - Sökmotormarknadsföring eller Seach Engine Marketing innebär att marknadsföra en webbplats genom betalda annonser.
- Organisk trafik/ranking - hänvisar till antalet besökare en webbplats får naturligt baserat på dess sökplaceringar.
- Konvertering - Använder man när man pratar om leads, försäljning, samtal eller förfrågningar som sker på en webbplats.
- On-page-aktiviteter - är åtgärder som utförs på en webbplats för att förbättra dess SEO-värde. Off-page-aktiviteter å andra sidan refererar till alla ansträngningar utanför en webbplats, såsom länkbyggnad.
- Länkar/backlinks - pekar mot din webbplats från externa källor. Sökmotorspindlar använder dessa länkar för att hitta och indexera din webbplats. En sitemap är en fil som fångar information om din webbplats, inklusive videofiler och hur de är relaterade till varandra. Kom ihåg att bekanta dig med dessa termer för att förbättra din strategi för sökmotoroptimering.
Vad är en sökmotor?
Visste du att sökmotorer som Google och Bing kan ses som svarsmaskiner? De är ansvariga för att ge svar på frågor när någon söker efter något på en sökmotor.
Huvudfunktionen är att lokalisera, förstå och strukturera allt innehåll som finns tillgängligt på internet och därefter visa de bästa och mest relevanta sökresultaten när en person utför en sökning.
Struktur är nyckeln till bra SEO
Sökmotoralgoritmer tar hänsyn till ett antal centrala faktorer på en webbplats, inklusive sidtitel, innehåll, sökordfrekvens och användbarhet, och kommer sedan fram till en organisk ranking för sidan.
En välstrukturerad webbplats med tydliga kategorier och konkret innehåll hjälper Google att ranka webbplatsen. Kategorisera och segmentera ditt innehållet till organiska segment. Som är bästa praxis för att uppnå bättre ranking på Google.
Olika sökmotorer
Det finns flera sökmotorer på nätet, men Google dominerar med 90% av marknaden, följt av Bing. Men oroa dig inte, SEO är i stort sett lika för alla sökmotorer. Visserligen kan vissa faktorer skilja dem åt, men vi vet vad som krävs för att optimera ditt innehåll till perfektion.
En sökmotor utför huvudsakligen tre typer av aktiviteter: crawl, indexering och rankning. Vi har koll på alla stegen i processen och ser till att du maximerar din synlighet på nätet.
För att vara synlig i sökresultaten krävs det att du har innehåll som är sökmotorvänligt. Vi hjälper dig med detta och gör din sida mer tillgänglig för sökmotorerna. Tänk på att även om rankingfaktorerna är hemliga så har vi koll på hur de fungerar och vad som krävs för att du ska lyckas med din SEO-strategi.
Med oss vid din sida kan du vara säker på att din webbplats syns på nätet och att din SEO-strategi är i goda händer. Vi är experter på detta och hjälper dig att nå bästa möjliga resultat.
Tänk: "En sökmotor som är en fråga-och-svar-maskin”
Kommer du ihåg hur en sökmotor fungerar som en fråga-och-svar-maskin? Detta beror på att resultaten som visas i Google, kallade sökresultat, är vad Google väljer att visa som svar på en sökfråga. För att ranka högt på Google måste du se till att ditt sökresultat, eller “svar”, på sökfrågan är så relevant och värdefull som möjligt. Tänk på att lösa problem och besvara frågor online, och du kommer att lägga en bra grund för rankning och SEO.
SEO är mer än bara Teknisk SEO
Okej, låt oss reda ut den största missuppfattningen om SEO. Det handlar inte bara om några nördiga tekniska grejer du gör för att ranka högre på Google. Nej, nej, nej. Det handlar om att skapa resultat som betyder något för personerna som söker. Tänk på din användare först och främst, och ge dem saftigt och värdefullt innehåll som de längtar efter. Det är så du vinner SEO-spelet, följaktligen. Så lägg ner miniräknaren och ta upp din kreativitet – din målgrupp kommer att tacka dig (och så även Google).
Vad bör jag lägga fokus på?
Det är vanligt att känna sig vilse när man börjar optimera innehåll för SEO.
Så vad ska man prioritera?
Kvaliteten på innehållet och valet av lämpliga sökord är de viktigaste aspekterna.
För att driva trafik till din webbplats rekommenderas det att:
- utveckla effektiva landningssidor,
- skapa värdefullt innehåll,
- optimera text och bilder,
- fokusera på att förbättra webbplatsens hastighet och teknik, samt arbeta med att skaffa organiska länkar.
Det är viktigt att notera att SEO inte är en kortvarig process, utan det kräver långvarigt arbete för att uppnå bra resultat. Därför är det viktigt att ha en långsiktig strategi när man arbetar med sin SEO-strategi.
Övningsuppgift inom SEO
Det är dags för lite övning. Vi ska göra en snabb sökmotoroptimering av din webbplats på 5 minuter. Det kan verka omöjligt, men det är det inte. Vi kommer att fokusera på On-page optimering och det första steget är att avgöra vilka sökfraser vi vill rikta in oss på.
Tänk ut några sökfraser som passar för din verksamhet
Håll i hästarna nu! Google tillåter inte dig att synas för 3 000 nyckelord på en enda sida. Låt oss börja med att begränsa våra sökord till ett fåtal.
Steg 1. Välj dina sökord och fraser
Låt oss säga att vi vill öka vår synlighet för “köp klänning online”. För att uppnå detta skulle vi börja med att optimera vår webbplats baserat på detta term, vi skulle sedan använda oss av verktyg för sökordsanalys för att identifiera lämpliga sökord med betydande sökvolymer och måttlig konkurrens.
I vår SEO-text har vi använt termen “köpa klänning online” cirka 10 gånger per 500 ord. Dessutom har vi gjort ett medvetet val att optimera webbsidans URL, bilder, meta-titel och rubriker H1 och H2 för att upprepa denna term.
Välj sökord med rätt intention
Vi betonar vikten av att leverera exakt innehåll som besökaren förväntar sig att hitta på vår webbplats baserat på deras sökintention och sökord.
Om irrelevant innehåll erbjuds kan detta leda till missnöjda besökare och ha en negativ inverkan på deras upplevelse. Vi rekommenderar därför att skapa landningssidor som är skräddarsydda för specifika söktermer och besökares intention.
För att förstå mer om ämnet kan du ta del av vår guide om hur man väljer relevanta sökord och gör en grundlig sökordsanalys.
Steg 2. Välj URL efter din sökfras.
Vi hade då valt att kalla vår URL för www.interwebsite.se/seo-guide. Den är kort, konkret och optimerad för sökfrasen. Detta älskar Google!
En procedur som vanligtvis används i olika innehållshanteringssystem, inklusive WordPress, är förmågan att enkelt ändra webbadressen (URL) för din webbplats. Liknande förmågan att ändra webbadressen för din webbplats i WordPress kan denna funktion tillämpas på andra CMS-plattformar. Normalt härleds webbadressen för din webbplats från det namn du tänker ge din webbsida.
Att se till att din URL innehåller målriktade sökord och inte är alltför lång är avgörande. Ofta stöter vi på webbplatser och länkar som innehåller konstiga tecken, frågetecken och andra symboler (t.ex. %68&! ).
Det är rekommenderat att använda tydliga och beskrivande URL-strukturer som hjälper till med sökmotoroptimering och förbättrar webbplatsens användarvänlighet.
Genom att göra det kommer inte bara synligheten och sökmotorrankningen för din webbplats att öka, utan du kommer även att skapa en mer professionell och effektiv hemsida.
Steg 3. Val av H1:a
Webbsidans rubriker rangordnas av Google, och H1-rubriken är den viktigaste ur SEO-synpunkt. Efter H1-rubriken kommer H2, H3 och så vidare. Bästa praxis för H1 är att inkludera dina mål-nyckelord i den. Rubriker hjälper sökmotorer, inklusive Google, att förstå strukturen på din hemsida. Därför är det viktigt att se till att H1-rubriken innehåller dem viktigaste sökorden.
Enbart en H1 per sida
Baserat på vetenskaplig forskning om sökmotoroptimering (SEO) rekommenderas det att använda tydliga och koncis rubriker för maximal effekt. För att uppnå högsta ranking på Google år 2023 föreslås det att använda en ensam H1-tag på webbsidan, då flera H1-taggar inte är fördelaktiga enligt Googles algoritm. Dessutom är det viktigt att inte offra tydlighet för kortfattat när rubriken skapas. Genom att följa dessa bästa praxis kan du öka chansen att din webbsida visas framträdande i Google-sökresultaten och förbättra den övergripande synligheten.
Observera att det rekommenderas att endast använda en H1-tag på varje sida. Använd inte dina rubriker (H1, H2, H3, osv.) för webbdesignändamål, utan använd CSS-kod för styling.
Detta kommer att säkerställa att din webbplats följer bästa praxis för HTML-struktur och kommer att förbättra tillgängligheten för skärmläsare och sökmotorer.
Dessutom kommer det att göra det enklare att underhålla designen på din webbplats i framtiden om du behöver göra några ändringar.
Steg 4. Effektivisera dina bilder för SEO och efter sökfrasen
Nästa steg är att komprimera och minimera dina bilder, samt optimera dem enligt den önskade sökfrasen. Det är viktigt att se till att bilderna faktiskt relaterar till SEO och ingenting annat. Ersätt alt-taggen i bilden med "köp klänning online". Genom att kombinera en optimerad och komprimerad bild ökar sannolikheten för att dina bilder rankas högt i Google-sökresultaten.
Steg 5. Skriv ”viral”-content
Gå inte för långt med sökfraser
Vid sökmotoroptimering är det viktigt att vara försiktig för att undvika över-optimering. Din webbplats måste tydligt förmedla till Google vilket innehåll den erbjuder och vilken relevant sökfråga den svarar på. Men det är avgörande att inte spamma din webbplats med överdrivna sökfraser, länkar och överoptimerat innehåll och bilder.
Skriv relevant innehåll
En av nyckelaspekterna för att framgångsrikt hantera en webbplats är att se till att ditt innehåll är av högsta kvalitet. Engagera dina läsare och ge dem värdefulla insikter, då det är avgörande att ge dem en övertygande anledning att besöka din webbplats och investera i dina produkter eller tjänster.
Faktum är att det inte räcker med att ha en fantastisk webbplats med utmärkta tekniska funktioner och många bakåtlänkar för att ranka högt på Google om ditt innehåll är undermåligt. Därför är det avgörande att uppmärksamma kvaliteten på ditt innehåll, eftersom detta i slutändan påverkar din webbplats framgång och sökmotorrankningar.
Steg 6. Glöm inte din Metatitel & Metabeskrivning
Nästa steg är att skriva och lägga till din Metatitel och Metabeskrivning.
Det är viktigt att notera att medan endast metatiteln direkt används som en rankingfaktor av Google, är metabeskrivningen en indirekt rankingfaktor.
Detta beror på att en engagerande och beskrivande meta-beskrivning kan öka klickfrekvensen (CTR) för ditt resultat och därmed förbättra dess position i sökmotorresultatsidor.
Därför är det avgörande att skapa smarta och eftertänksamma metatitlar och beskrivningar för dina webbsidor för att förbättra deras synlighet och öka trafiken till din webbplats.
- Se till att din webbplats metatitel är mellan 50-60 tecken lång, eftersom Google endast visar en del av titeln om den är längre. Använd nyckelord som du vill rankas för i titeln, och gör den intressant för att locka klick.
- Metabeskrivningen, som ligger under meta-titeln, är en indirekt rankingfaktor. Det bör innehålla det målinriktade sökordet för att sticka ut i fetstil. Även om det kan vara upp till 300 tecken långt, se till att det också inkluderar ett handlingsanrop för att uppmuntra användarna att klicka sig vidare till din webbplats.
Steg 7. Uppmuntra besökare på din hemsida till att dela ditt content
För att uppnå hög ranking på Google med SEO är en av de viktigaste faktorerna dina länkar, vanligtvis kallade bakåtlänkar. Det finns två huvudtyper av länkar: interna länkar på webbplatsen och externa länkar som finns på andra sidor och leder till din webbplats.
Båda typerna av länkar har en koppling till rankningen på Google, men framför allt är det viktigt att få högkvalitativa externa länkar. Länkar fungerar från Googles perspektiv som ett måttband för att kolla auktoritet och trovärdighet. Om trovärdiga webbplatser länkar till din webbplats visar det Google att din webbplats är seriös och bidrar med värde.
Ett bra sätt att få länkar är att göra det enkelt att dela ditt innehåll med knappar för t.ex. sociala medier, och framför allt: utveckla sådant högkvalitativt innehåll att besökare vill dela det med sina vänner.
Steg 8. SEO-Optimera Kontinuerligt
Slutord: Det är viktigt att kontinuerligt optimera och uppdatera ditt innehåll även om din webbplats har uppnått en hög ranking.
Kom ihåg att Googles mål är att presentera de bästa resultaten högst upp på sökresultatsidan.
Om en konkurrent producerar bättre innehåll kommer Google att ranka dem högre och flytta ner ditt innehåll.